SELAMAT DATANG KE SIJIL TEKNOLOGI KEJURUTERAAN KOMPUTER IKM LUMUT PERAK

Powered By Blogger

Informasi Semester

  1. Pendaftaran Pelajar Baru Sesi Januari-Jun 2017 pada 27 Disember 2016
  2. Minggu Silaturahim 27-30 Disember 2017
  3. Pendaftaran Pelajar Kanan Pada 3 Jan 2017
  4. Latihan Industri 3 Januari 2017-19 Mei 2017
  5. Pembelajaran & Penilaian 1:3 Jan - 10 Mac 2017
  6. Pembelajaran & Penilaian 2:20 Mac-12 Mei 2017
  7. Minggu Aktiviti:13-17 Mac 2017
  8. Minggu Ulangkaji:Minggu 15-19 Mei 2017
  9. Peperiksaaan Akhir 22 Mei - 16 Jun 2017
  10. Cuti Sem 12 Jun - 7 Julai 2017

Free Codes

Followers

Sunday, January 2, 2011

Meningkatkan Kepantasan Komputer

Terdapat beberapa tips yang ditemui secara online, dan kami berfikir untuk berkongsi kepada semua pembaca sebagai panduan dan tips untuk mereka.

Setelah semakin lama anda memiliki komputer, anda akan merasakan semakin lama semakin lambat pula komputer tersebut. Kebanyakan orang tidak akan mengganti komputernya sehingga komputer tersebut lambat dan mereka merasakan mereka perlu yang baru, yang lebih pantas.

Ada pula merasa hanya kerana komputer tersebut sudah tua. Sebenarnya komputer tua ataupun baru tetap dapat berjalan dengan cepat – secepat ketika anda pertama kali membawanya ke rumah anda – jika anda mengikuti 10 langkah mudah untuk meningkatkan kepantasan komputer anda.

TIPS 1 : Kosongkan Temp Directory secara berkala

Setiap kali anda menjalankan sebuah program, itu akan membuat sebuah temporary file, sehingga anda menyimpan atau menutup file tersebut. Alasannya adalah kerana ketika kejadian seperti komputer anda mati secara tiba-tiba ataupun programnya mati, anda dapat recovery file anda semula. Ini memang berguna tapi kadang kala ketika anda menyalakan computer anda kembali, entah komputer ataupun programnya, biasanya file tersebut akan memperlambat prosesnya.

Selain itu, temp file juga dapat muncul ketika anda meng-install sebuah program. Dalam jangka waktu yang singkat, temp directory anda akan berisi ratusan bahkan ribuan file yang menunggu anda hapus kerana kewujudannya memperlambatkan komputer anda. Cara yang paling baik adalah hapuslah file tersebut ketika anda sedang tidak memproses sesuatu dengan komputer anda.

Untuk delete Temp File, pastikan tiada masalah untuk membukanya. Seterusnya ikuti langkah berikut :

Dalam Windows 95, 98 atau ME…pergi ke C:WindowsTemp dan delete semua fail yang terdapat di dalam Temp Folder tersebut.

q108334_3.gif

Dalam Windows 2000 atau XP, ada beberapa langkah yang perlu dilakukan. Pertama, pastikan anda dapat melihat folder yang disembunyikan. Caranya, buka My Computer – pilih menu Tools – pilih Folder Options. Seterusnya pilih tab View, scroll down dan klik pada “Show Hidden Files and Folders”. Klik OK…… Sekarang pergi ke folder C:Document and Setting – Administrator Local Settings Temp. Delete semua yang anda didalamnya……Anda juga boleh melihat di folder C:Windows (atau Winnt) – Temp atau Tmp. Delete semua fail yang ada di dalamnya dengan serta merta.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...